tel. 91 487 49 36 biuro@oil.szczecin.pl

Okręgowa Izba Lekarska w Szczecinie

BIP OIL Aktualności Dokumenty ORL

STANOWISKO NR 6/2016/VII w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

2016-07-03 21:43 Mrcin Czapp

STANOWISKO NR 6/2016/VII
OKRĘGOWEJ RADY LEKARSKIEJ W SZCZECINIE
z dnia 18 maja 2016r

w sprawie projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej

Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie odnosząc się do przedstawionego projektu rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu
w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej wskazuje, co następuje.

  1. Zgodne z oczekiwaniami środowiska lekarskiego jest dodanie do kryterium jakościowego prowadzenia przez jednostkę akredytowaną szkolenia specjalizacyjnego lekarzy w dziedzinie odpowiadającej zakresowi świadczeń objętych przedmiotem postępowania konkursowego. Samorząd zawodowy wielokrotnie postulował o wprowadzenie zapisów premiujących podmioty prowadzące specjalizacje.
  2. Pozytywnie ocenić należy zaproponowany w załączniku nr 1 do rozporządzenia format tabel, w których ujęte zostały szczegółowe kryteria dla poszczególnych rodzajów i zakresów świadczeń opieki zdrowotnej wraz z przypisaniem punktacji poszczególnym wymogom rankingującym. Powyższe w ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie wpływa na ich większą transparentność.
  3. Wprowadzenie we wszystkich zaresach świadczeń w kryterium „jakość” kryterium premiującego tych oferentów którzy wystawiają recepty i prowadzą dokumentację medyczną w formie elektronicznej Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie ocenia negatywnie. I choć zrozumiała jest dla nas intencja ustawodawcy, aby zmotywować podmioty lecznicze do jak naszybszego wdrożenia i stosowania elektronicznej dokumentacji medycznej, naszym zdaniem nie ma to żadnego związku z jakością udzielanych świadczeń. Proponowane kryterium spowoduje realne zagrożenie uzyskania niższej oceny oferty przez podmioty bardzo doświadczone, od wielu lat relizujące świadczenia zdrowotne i zatrudniające wykwalifikowaną kadrę medyczną. Pamietać należy, że w wielu takich podmiotach świadczeń udziela liczna rzesza lekarzy, którzy choć są wielkimi fachowcami w swojej dziedzinie medycyny nie są biegli informatycznie. W opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie zaproponiwane kryterium nie ma nic wspólnego z jakością udzielanych świadczeń, na którą składać się powinny wyłączenie wiedza i doświadczenie medyczne oraz posiadany sprzęt diagnostyczny. Tylko te elementy powinny być punktowane w ramach kryterium „jakości”.
  4. W ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie wiele zaproponowanych zmian premiuje duże podmioty lecznicze. Premiowanie świadczeniowaców realizujących kompleksowo świadczenia w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego czy skupiających wszystkie zakresy w jednej strukturze organizacyjneh (np. tych które zapewniają opiekę hospicyjną we wszystkich kontraktowanych zakresach świadczeń  w rodzaju opieka paliatywna i hospicyjna), czy podmioty które posiadają potencjał do poszerzenia bazy łóżkowej w sytuacjach zwiększonego zapotrzebowania na świadczenia spowodowane potrzebami obronnymi państwa, w ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie skutkować będzie otrzymaniem w postępowaniu konkursowym przez większe pomioty zdecydowanie wyższej oceny niż świadczeniodawcy oferujący świadczenia w jednym rodzaju czy zakresie świadczeń, np. indywidulane praktyki zawodowe lekarskie i pielęgniarskie. Powyższe w perspektywie długoletniej wpłynie na wyeliminowanie mniejszych podmiotów z rynku usług medycznych w ramach powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
  5. Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie negatywnie opiniuje zawarte w poszczególnych tabelach załącznika nr 1 do projektu rozporządzenia składniki kryterium „jakość-wyniki kontroli”. Samo przyznawanie punktów ujemnych w toku postępowania o zawarcie umowy na udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej było i nadal powinno być przedmiotem krytyki z uwagi na fakt, że nie jest kryterium obiektywnym i nie spełnia warunku równego traktowania podmiotów (podmioty, które dotychczas nie miały kontraktu z NFZ nie są obciążone ryzykiem, ponadto może być tak, że dwa podmioty mające kontrakt z NFZ dopuściły się tych samych naruszeń, jednak tylko jeden z nich był kontrolowany przez NFZ i tylko ten jeden uzyska punkty ujemne).
    Ponadto zgodnie z art. 148 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w wersji obowiązującej od dnia 01 lipca 2016r., porównanie ofert w toku postępowania w sprawie zawarcia umowy o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej dokonuje się m.in. w oparciu o kryterium jakości. Wobec tego, jeżeli  dopuszcza się punkty ujemne za „jakość-wyniki kontroli”, to punkty te mogą być przyznawane wyłącznie za stwierdzone w toku kontroli naruszenia dotyczące ściśle pojmowanej jakości udzielanych świadczeń. W związku z tym należy rekomendować wykreślenie z poszczególnych tabeli w załączniku nr 1 takich uchybień stwierdzonych w toku kontroli, które nie dotyczą jakości świadczeń zdrowotnych, a mianowicie:
    nieprawidłowe kwalifikowanie udzielonych świadczeń,
    niewykonanie w wyznaczonym terminie  zaleceń pokontrolnych,
    stwierdzenie naruszeń, które zostały stwierdzone w poprzednich kontrolach,
    obciążenie świadczeniobiorców kosztami leków lub wyrobów medycznych lub środków spożywczych specjalnego przeznaczenia żywieniowego w przypadkach, o których mowa w art. 35 ustawy o świadczeniach,
    pobieranie nienależnych opłat od świadczeniobiorców za świadczenia będące   przedmiotem umowy.
  6. W ocenie Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie niezasadne jest również premiowanie w postępowaniach konkursowych oferentów współpracujących z Agencją Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji poprzez przyznawanie ich ofertom dodatkowych punktów. Osiągnięcie przez podmiot ubiegający się o zawarcie umowy z NFZ maksymalnej liczby punktów w kryterium „inne –współpraca z Agencją” za sam fakt posiadania umowy z Agencją należy zaopiniować negatywnie. Projektowane w rozporządzeniu kryterium jest nietrafne, bowiem zgodnie z przepisem art. 31lc ust. 4 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, obowiązującym od dnia 01 lipca 2016r., stanowiącym podstawę zawarcia takiej umowy, Agencja zawiera umowy z podmiotami wyłonionymi w postępowaniu ogłoszonym przez Agencję. Wobec niniejszego Agencja nie jest zobowiązana do zawarcia umowy ze wszystkimi podmiotami wyrażającymi taką wolę i spełniającymi kryteria, co uniemożliwia uzyskanie punktów za ww. kryterium „współpraca z Agencją”.
  7. Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie wnioskuje również o rozważenie zmiany wymogu dot. zatrudnienia lekarza specjalisty w poszczególnych zakresach świadczeń opieki zdrowotnej polegającej na zmianie kryterium równoważnika etatu lub jego części na wskazanie minimum godzinowego pracy.
  8. Okręgowa Rada Lekarska w Szczecinie wyraża wątpliwości w zakresie wymaganego w projekcie rozporządzenia udziału procentowego świadczeń zabiegowych. W naszej opinii zasadnym jest zmniejszenie udziału świadczeń zabiegowych do co najmniej 75% wszystkich świadczeń.
  9. W opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie wymóg posiadania doświadczenia w wykonywaniu i opisywaniu badań TK u dzieci do lat 2 jest nieuzasadniony w placówkach, które przyjmują jedynie osoby dorosłe, a większość przyjęć to hospitalizacje planowe.


 W świetle przedstawionych wątpliwości i uwag, propozycje zawarte w projekcie rozporządzenia Ministra Zdrowia w sprawie szczegółowych kryteriów wyboru ofert w postępowaniu
w sprawie zawarcia umów o udzielanie świadczeń opieki zdrowotnej w opinii Okręgowej Rady Lekarskiej w Szczecinie wymagają dodatkowych rozważań. Naszym zdaniem ocena ofert powinna być dokonywana wyłącznie w oparciu o merytoryczność i jakość oferowanych świadczeń, na co wielokrotnie zwracaliśmy uwagę.

 

 

Sekretarz Okręgowej Rady Lekarskiej   Prezes Okręgowej Rady Lekarskiej
w Szczecinie   w Szczecinie
dr n. med. Marleta Zienkiewicz   dr n. med. Magda Wiśniewska